Select Page

Subsidieregeling diplomabonus

Heeft een werknemer een bbl-2 of bbl-3 diploma behaald dat relevant is voor de afbouwsector? Dan kan hij of zij in aanmerking komen voor een diplomabonus van maximaal € 2.500. De diplomabonus wordt uitbetaald door zijn of haar werkgever. De bonus wordt in twee delen uitgekeerd. De werkgever die de cao Afbouw toepast, kan de diplomabonus declareren bij het O&O fonds Afbouw.

De regeling is opgenomen in:

  • Cao Afbouw – artikel 91B

  • Cao Afbouw BTER – artikel 28

Let op: de regeling geldt uitsluitend voor diploma’s behaald vanaf 1 januari 2026.

Eerste uitbetaling – € 1.250

  • De werknemer ontvangt € 1.250:

    • nadat hij of zij, zijn of haar diploma heeft ontvangen, en in dienst treedt bij een werkgever die de cao Afbouw toepast, of
    • rond het moment van diplomering als hij of zij al in dienst is bij een werkgever die de cao Afbouw toepast.

Tweede uitbetaling – € 1.250

De werknemer ontvangt nog eens € 1.250 als hij of zij:

  • twee jaar na het behalen van het diploma nog steeds in dienst is bij een werkgever die de cao Afbouw toepast.

Bij deeltijd geldt een bedrag naar rato.

Voorbeelden uit de praktijk

Onderstaande voorbeelden helpen om de regeling beter te begrijpen:

a. Van bbl naar dienstverband
Behaalt een bbl-leerling een diploma (bbl-2 of bbl-3) en wordt de BPVO omgezet naar een arbeidsovereenkomst bij een werkgever onder de cao?
→ Dan ontvangt de werknemer € 1.250.

b. Doorstroom van bbl-2 naar bbl-3
Behaalt een werknemer een bbl-2 diploma en stroomt hij door naar bbl-3 bij hetzelfde leerbedrijf/werkgever?
→ Dan ontvangt hij € 1.250 voor het behalen van het bbl-2 diploma.

c. Daarna ook bbl-3 diploma
Behaalt dezelfde werknemer daarna ook een bbl-3 diploma?
→ Dan ontvangt hij niet nogmaals € 1.250 voor dit diploma.

d. Tweede uitbetaling na twee jaar
Is de werknemer twee jaar na het behalen van het eerste diploma (meestal bbl-2) nog in dienst bij een werkgever onder de cao?
→ Dan ontvangt hij € 1.250, ook als in de tussentijd een bbl-3 diploma is behaald.

Declaratieprocedure

De declaratie moet door de werkgever:

  • binnen 6 maanden na uitbetaling van een bonus worden ingediend, en
  • worden aangevraagd met het daarvoor bestemde aanvraagformulier, en
  • volledig worden ingevuld, en
  • zijn voorzien van de benodigde bewijsmiddelen.

Benodigde documenten

Bij de aanvraag moeten in ieder geval worden meegestuurd:

  • een kopie van de eerste loonstrook, en

  • een kopie van het diploma, en

  • een betalingsbewijs van de bonus

  • Voor de tweede uitbetaling:

    • een kopie van de jaaropgave van het eerste jaar, en
    • een kopie van de laatste loonstrook van het tweede jaar.

Klik hier om het online declaratieformulier in te vullen.

Heeft u vragen?

Dan kunt u bellen op 070 33 66 504 op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur. U kunt ook een e-mail sturen naar cvs@tbafbouw.nl.